So sánh oculus rift và htc vive

NỘI DUNG KHÔNG ĐƯỢC CHỨNG MINH

So sánh oculus rift và htc vive

Oculus Rift và HTC Vive, tai nghe VR bán lẻ duy nhất sử dụng PC chơi game thông thường làm nền tảng, đã có mặt trên thị trường hơn một năm. Điều đó đủ lâu để người hâm mộ tự hỏi khi nào các mẫu mới sẽ ra mắt… và đủ lâu để người bán muốn chuyển một số hàng hiện có. Vì vậy, có phải là thời điểm thích hợp để bắt đầu tìm hiểu thực tế ảo?

Câu trả lời ngắn : Đúng. Cả Rift và Vive hiện đều có giá khuyến mại với chiết khấu đáng kể, trong khi các mẫu nâng cấp dường như vẫn còn vài tháng hoặc thậm chí vài năm nữa mới có mặt trên thị trường bán lẻ. Bạn khó có thể tìm được ưu đãi tốt hơn cho phần cứng thế hệ đầu tiên so với ngay bây giờ và bạn sẽ không sớm khiến người mua phải hối hận về một mẫu máy mới.

Giảm giá Double-Dipping

Vive và Rift được tung ra thị trường với giá lần lượt là 800 đô la và 600 đô la. Oculus có thể đã có lợi thế về giá ban đầu, nhưng nó chưa có bộ điều khiển chuyển động và cả hai bộ tai nghe đều đắt hơn nhiều so với những gì người hâm mộ mong đợi. Vì cả hai hệ thống đều nằm ngoài lĩnh vực mua hàng bốc đồng, ngay cả đối với những game thủ PC chi tiêu lớn, nên không có người chiến thắng rõ ràng.

So sánh oculus rift và htc vive

Facebook đã bắt đầu cuộc chiến giá cả vào đầu năm nay, giảm Oculus Rift xuống chỉ còn 400 đô la , bao gồm bộ điều khiển VR hỗ trợ cảm ứng mới hơn (và loại bỏ bộ điều khiển Xbox hơi thừa và điều khiển từ xa không dây). Giá khuyến mại đó chỉ tốt cho mùa hè, nhưng khi nó tăng lên sẽ chỉ là $ 500, vẫn là một giảm giá tốt cho gói tai nghe ban đầu. Đầu tuần này, HTC đã phản đối động thái này, giảm giá bộ tai nghe và bộ điều khiển Vive xuống còn 600 đô la . Đây dường như là một đợt giảm giá vĩnh viễn.

Cập nhật, tháng 10 năm 2017: Kể từ sự kiện báo chí mới nhất của Oculus , việc giảm giá xuống còn 400 đô la cũng là vĩnh viễn.

So sánh oculus rift và htc vive

LIÊN QUAN: Oculus Rift so với HTC Vive: Tai nghe VR nào phù hợp với bạn?

Vì vậy, hiện tại, bạn có thể chọn Oculus Rift với giá 400 đô la (500 đô la vào cuối tháng 8) hoặc Vive với giá 600 đô la. Cả hai vẫn là những khoản đầu tư đáng kể và chúng vẫn yêu cầu một PC chơi game khá mạnh mẽ để thực sự chơi bất cứ thứ gì, nhưng đó là một điểm khởi đầu thú vị hơn nhiều cho chơi game VR. Nếu bạn đã sẵn sàng, tất cả những gì bạn cần làm là quyết định mua cái nào trong số họ .

Không có nâng cấp nào trong tầm nhìn

VR vẫn còn là một công nghệ khá non trẻ, ít nhất là so với thị trường máy chơi game console và PC. Vì vậy, Valve, HTC, Facebook và một số công ty khác đang không ngừng nghiên cứu theo nhiều hướng, tìm cách mở rộng và cải thiện trải nghiệm.

Điều đó đang được nói, không có dấu hiệu cho thấy một trong hai người chơi lớn sẽ phát hành một mô hình cập nhật vào cuối năm hoặc thậm chí có thể muộn hơn. Oculus là làm việc trên nguyên mẫu “Santa Cruz” của nó , sẽ cắt dây với kết nối video không dây, máy ảnh gắn trên đầu để theo dõi và pin tích hợp, nhưng không có bản phát hành bán lẻ nào trong tầm mắt. Một giám đốc điều hành Facebook được trích dẫn nói rằng người hâm mộ “ không nên nín thở ”Về các công nghệ mới cho Rift.

So sánh oculus rift và htc vive

Về phía Vive, tình hình có phần âm u hơn một chút. Công ty đang làm việc trên một tai nghe độc ​​lập với công nghệ điện thoại di động, nhưng điều đó sẽ không thực sự so sánh với trải nghiệm tai nghe PC + đầy đủ. HTC có kế hoạch phát hành tiện ích bổ sung không dây và theo dõi nâng cao của bên thứ nhất đối với Vive thế hệ đầu tiên, điều này cho thấy rằng họ có ý định bán phần cứng hiện tại trong một thời gian khá dài trước khi yêu cầu người dùng nâng cấp.

Nhưng sẽ sớm có nhiều lựa chọn thay thế thông thường hơn cho Vive. HTC đã hợp tác phát triển phần cứng của mình với Valve, công ty cung cấp nền tảng phần mềm và tích hợp nó với cửa hàng trò chơi PC phổ biến Steam (cũng có thể được sử dụng với Oculus Rift). Valve mong muốn thu hút thêm nhiều đối tác và LG dường như là hãng tiến xa nhất cùng với một tai nghe giống như Vive với màn hình bên trong được nâng cấp và thiết kế lật xuống thoải mái đã xuất hiện cách đây vài tháng. Mặc dù vậy, tai nghe LG sẽ cạnh tranh với thế hệ công nghệ VR hiện tại chứ không phải các phiên bản nâng cấp sắp ra mắt trong tương lai gần.

Microsoft cũng đang nhúng chân vào VR, với cập nhật gần đây cho Windows và một số tai nghe thực tế hỗn hợp chi phí thấp được cho là đến từ các nhà cung cấp bình dân như Acer . Nhưng vẫn chưa có khung thời gian chắc chắn cho sự thúc đẩy này và các nhà phát triển trò chơi có thể sử dụng phần cứng giá rẻ… hoặc không. Chờ đợi vào các giả thuyết khi công nghệ hiện tại có mức chiết khấu tốt có thể hơi quá lạc quan.

Tốt để đi

Ngay cả khi ngày càng nhiều công ty tập trung vào thị trường VR nhỏ và các lựa chọn thay thế như tai nghe di động hoặc PlayStation VR, giờ là thời điểm tuyệt vời để xem thế hệ phần cứng chơi game VR PC đầu tiên. Bạn có thể yên tâm mua sắm khi biết rằng thiết lập của bạn sẽ không bị lu mờ trong tương lai gần và giá thấp — ít nhất là so với năm ngoái.

Tín dụng hình ảnh: The Verge , Amazon

Tại buổi sự kiện Expo trong loạt chuơng trình Extreme PC Master 2016 do Intel tổ chức, ngoài những sản phẩm máy tính mới nhất, hay tiếp xúc với các tác phẩm tham gia cuộc thi modding case, người dùng Việt còn có cơ hội trải nghiệm các trò chơi thực tế ảo đầy hấp dẫn.

So sánh oculus rift và htc vive

Điểm đáng chú ý tại sự kiện lần này là sự xuất hiện của cả 2 thiết bị thực tế ảo cao cấp nhất ở thời điểm hiện tại, là Oculus Rift phiên bản chính thức, cùng với đó là Vive do HTC phát triển. Đây là 2 "thủ lĩnh" đang dẫn đầu trải nghiệm VR, và sự có mặt của cả 2 trong buổi Expo ngày 25/6 tại TP.Hồ Chí Minh đã thu hút được rất nhiều sự quan tâm của người dùng.

Chúng tôi đã có mặt trước và trong buổi Lễ trình diễn máy tính lần này, nhằm mang tới cái nhìn rõ nét nhất về 2 sản phẩm nói trên.

Đầu tiên, hãy cùng dạo qua những hình ảnh về HTC Vive.

Ngay từ khi ra mắt, HTC Vive đã đựoc đánh giá "nhỉnh" hơn so với Oculus Rift 1 chút, với nhiều phụ kiện hơn, trội hơn về mặt kỹ thuật cũng như giá bán cao hơn.

Bên kia chiến tuyến, dù được ra mắt trước, nhưng Oculus lại có một vài điểm yếu so với đối thủ. Đặc biệt là khả năng theo dõi vùng chuyển động, ngay cả phiên bản chính thức của Oculus Rift cũng chưa thể cải thiện vấn đề này.

Trong bài viết trước, chúng tôi đã gửi tới bạn đọc những hình ảnh chi tiết về bộ sản phẩm Oculus Rift phiên bản chính thức đầu tiên tại Việt Nam, đã được trưng bày cho khách trải nghiệm ở buổi Expo.

Sau cùng, hãy cùng xem hai thiết bị nói trên đọ dáng khi nằm cạnh nhau cũng như các thông tin kỹ thuật của chúng.

So sánh oculus rift và htc vive

So sánh oculus rift và htc vive

So sánh oculus rift và htc vive

So sánh oculus rift và htc vive

Dễ dàng nhận thấy HTC Vive có kích thước "bự" hơn một chút so với Oculus, đồng thời cũng nặng hơn, còn về thông số kỹ thuật thì sao, 2 thiết bị này có khác nhau nhiều hay không?

Oculus Rift HTC Vive
Màn hình

OLED 2160x1200 90Hz

OLED 2160x1200 90Hz
Nền tảng Oculus Home SteamVR
Góc nhìn 110 độ 110 độ

Vùng

chuyển động

1.5m x 3,3m 4,5m x 4,5m
Âm thanh Loa và Mic tích hợp Loa và Mic tích hợp
Giá 600 USD 800 USD

Xin chân thành cảm ơn đơn vị hd3dvn.com đã hỗ trợ chúng tôi thực hiện bài viết này!

After long being a pipe dream of 90s cyber-culture, virtual reality has finally made solid inroads as a serious consumer technology. Instead of spending thousands of dollars on low-resolution video glasses, you can now get an eye-filling, motion-tracking, comprehensive VR headsets for a few hundred dollars. VR's return was kicked off by the Oculus Rift, which got its start as an inexpensive development kit a few years ago and has since seen a full retail release. What was once a promising prototype is now a Facebook-owned, Samsung-collaborated VR ecosystem.

Hot on the tail of the Oculus Rift was the HTC Vive, the result of HTC's collaboration with Steam to create a non-Oculus gaming headset for PC gamers. The Vive is the Rift's biggest competitor, and since its launch it's seen a beefed-up Pro version and an upcoming wireless adapter.

While they come from very different places, the Oculus Rift and HTC Vive are the biggest PC-tethered VR headsets out there, with the most comprehensive libraries of VR games and other softwares and most fully-developed motion controls. Now that they've both had a couple of years to grow and refine their experiences, let's put them head-to-head and compare every feature and characteristic of the headsets to see which one is better!

Video

The core of any VR system is the headset itself. VR depends on a head-mounted display that can fill your field of view with an image and accurately track every small movement you make while looking around. It's simply the most important part of virtual reality. It's also where the Rift and the Vive are the most similar.

Both headsets display a 1,080-by-1,200-pixel picture for each eye with a 110-degree field of view and a 90Hz refresh rate. Both have built-in motion sensors and work with external beacons/sensors to track head movement accurately. And, frankly, both offer identical video and motion-sensing performance.

The HTC Vive Pro offers a significant upgrade in video quality, with dual 1,400-by-1,600 displays. However, it's $799 and doesn't include the required motion controllers or base stations that the regular Vive comes with, so we're not considering it as part of this comparison as close alternative to the Vive.
Winner: Tie (but the Vive Pro is more powerful)

Sound

Video is almost always paired with audio, even though it's easy to forget that when most of the focus is an eyeball-saturating picture that virtually puts you somewhere else. Headphones provide the sound for both the Rift and the Vive.

The Rift has built-in on-ear headphones, while the Vive has a 3.5mm headphone jack for use with either the included earphones or your favorite pair of headphones. Which is the better option is a matter of taste, but I find the Rift's headphones to be easier to use; the Vive's phsycial jack adds another wire to worry about while using the headset, and actually getting a pair of headphones to sit comfortably on your head alongside it can be difficult. Both headsets also include built-in microphones for voice communication and commands.
Winner: Tie (personal preference)

System Requirements

You need a pretty powerful computer to use either VR headset. The requirements for the Oculus Rift and the HTC Vive are nearly identical, and if one VR headset works with a system, you can expect the other one to, as well.

For either headset, you need a PC with at least an Intel Core i5-4590 CPU and Nvidia GeForce GTX 970 or AMD Radeon R9 290 GPU. HTC recommends at least 4GB of RAM for the Vive, while Oculus says 8GB is needed for the Rift, but you should err on the side of more memory for either headset, and shoot for at least 8GB no matter which one you choose.

Connectivity is the biggest difference in the sytem requirements: The Vive needs just one USB 2.0 port in addition to an open HDMI port to work, while the Rift needs at least two USB 3.0 ports along with an open HDMI port (and a third USB 3.0 port will be necessary when the Oculus Touch controller is released).

We used gaming notebooks that far exceed the system requirements in our hands-on coverage of both VR headsets. We tested the HTC Vive with the Asus ROG G752VT-DH72, and the Oculus Rift with the Origin EON17-X. If you can afford it, VR runs very smoothly on a Intel i7 CPU, GTX 980 M GPU, and 16GB of RAM. For more, check out The Best Graphics Cards for VR.
Winner: HTC Vive (by a hair, for USB port requirements rather than processing power)

Controls

The last generation of game consoles taught us that controlling games with motion is a really tricky thing to get right. It's even trickier in VR, if you want to give the impression that you're moving your own virtual hands in a virtual space. While the Oculus Rift didn't launch with motion controllers, it now includes a pair in the standard package. The Vive came with controllers from the get-go.

The Vive's motion controls are button-covered wands that it can track in space with remarkable accuracy. When one of the motion controllers are activated, it will appear in the Vive's virtual loading area exactly where it is in the real world, letting you reach out and pick it up with the headset on. Each controller features triggers and prominent touchpads.

We love the Oculus Touch motion controllers, which were originally released as optional accessories for an extra $100 on top of the price of the headset. They feel much more comfortable to hold than the Vive motion controllers, and their analog sticks work better for most video games than the Vive controllers' touchpads. The Oculus Touch controllers are now included with every $399 Rift, which flips this category in Oculus' favor.
Winner: Oculus Rift

Movement

We haven't reached the point where our every move can be translated to virtual reality, but the HTC Vive offers the next best thing with whole-room VR. By mounting two included sensor beacons on your wall at different points, you can define a space measuring at least 6.5-by-5.0 feet that serves as your virtual play area. With SteamVR's Chaperone and the Vive's front-facing camera (which is used only for this feature), you can move freely around that space. Virtual walls appear when you get too close to the edge, and the camera kicks in so you can make sure you don't trip on anything in front of you when you start to stray outside the bounds.

The Oculus Rift's movement was limited when it first launched, since it only came with one motion-tracking camera you place on your desk. Oculus Touch requires an additional camera, so now two are included with the Rift in addition to the motion controllers. With two cameras, the Rift can offer room-scale VR similar to the Vive. This again flips the cateogry from the Vive's favor to a tie.

Whole-room VR works very well for what it is, but it suffers from a technical limitation no major VR headset has managed to overcome: wires. Both headsets might have long cables to offer plenty of slack between you and your computer as you wander around VR, but since you can't actually see them while you wear either headset, they're just begging to be tripped over (which happened to me at least once while testing the Vive).
Winner: Tie

Setup

Virtual reality is a complicated technology, but it doesn't have to be complicated to use. The setup process for both headsets is fairly direct, though the Rift's is much, much simpler than the Vive's. Download the Oculus software, plug the headset into a free USB 3.0 port and HDMI output, and plug the external sensor into another USB 3.0 port. With that done, all you have to do is go through some simple orientation steps in the software, and you'll be able to use the Rift by putting it on your head when you want to play.

The Vive is a bit more complicated. It uses a small Link Box that serves as a bridge between the headset and your PC. HDMI and USB connections must be made from your PC to the Link Box with the included cables, and then from the Link Box to the headset through the attached 10-foot bundled HDMI/USB cable. You also have to hook the Link Box up to power through the included wall adapter (the headset's cable also has a separate power connection for the Link Box). Only after all of that can you use the Vive.
Winner: Oculus Rift

Games

VR hardware needs VR software, and both the Rift and the Vive have their own content stores. The Rift has the Oculus Store, a proprietary digital store for use only with the Rift. The Vive has SteamVR, Valve's built-in VR platform for its Steam store (the biggest and most popular digital PC game store on the Internet). Each store has some compelling and interesting VR experiences, though there isn't a major headset-selling AAA title in either yet.

The Rift edges out the Vive in terms of selection, because it can easily access both SteamVR and the Oculus Store. The selection on Steam is a bit more limited than it is for the Vive because of the lack of motion controls, but the access is there. Vive users, on the other hand, cannot enter the Oculus Store at all (at least, not without a hack that neither HTC nor Oculus endorse). For more, see The Best Oculus Rift Games.
Winner: Oculus Rift

Price

Both headsets are a few hundred dollars less expensive than they were when they launched. The Rift is $399, down from $599, while the Vive is $499, down from $799. Since both now feature motion controls and whole-room VR in the box, the Oculus Rift is the better value.
Winner: Oculus Rift

Who Wins, Rift or Vive?

It's very close, and for many users it will boil down to personal preference and desired features. But for us, the Oculus Rift wins. It can access two full VR content stores without any frustrating workarounds, and is easier to set up. You need more USB 3.0 ports than the Vive, but plugging in the headset and sensor is much easier than running cables from a central link box to the headset, your PC, and a power outlet, while making sure two additional sensors on your walls are plugged into their own outlets. The Rift is also much more comfortable, making it a better headset for anyone who wants to use VR regularly.

On top of all of that, the Rift is less expensive than the Vive and now offers the same features. For these reasons, the Rift is not only the winner of this comparison, but also our Editors' Choice for PC-tethered VR headsets.

Overall Winner: Oculus Rift

What About the Vive Pro and the Oculus Go?

The HTC Vive Pro is technically the most impressive headset available, beating both the standard Vive and Oculus Rift in clarity and comfort. However, it's also the most expensive by far. It's $800 just for the headset, and you need to spend another $300 for the Vive Accessories Starter Kit to get motion controllers and the required external sensors. That makes it cost well over twice as much as either headset. With that in mind, we can't recommend it over the Vive or the Rift unless you have money to burn.

The Oculus Go is at the other end of the spectrum. It's a $200 standalone VR headset that lets you easily try out virtual reality without any additional devices. It's inexpensive and accessible, but it also isn't a replacement for the Rift or the Vive. It's effectively just a midrange smartphone built into a Samsung Gear VR, which means the graphical fidelity and processing power isn't close to what what you get with a tethered VR headset. It's also much more limited with motion, featuring only three-degrees-of-freedom (3DOF) motion tracking for both the headset and single included controller. This means it can only track what direction you're facing, and not if you're moving. It's an interesting, affordable way to try VR, but it's not capable of the serious, immersive experiences of the Rift and Vive.

Sign up for Lab Report to get the latest reviews and top product advice delivered right to your inbox.

This newsletter may contain advertising, deals, or affiliate links. Subscribing to a newsletter indicates your consent to our Terms of Use and Privacy Policy. You may unsubscribe from the newsletters at any time.